Gymkhana motocyklowa, ze względu na niewielkie prędkości oscylujące na poziomie 20-30 km/h, jest jednym z najbezpieczniejszych sportów motocyklowych.

Polega ona na precyzyjnym pokonaniu toru sprawnościowego oznaczonego pachołkami, złożonego ze slalomów, rotacji i innych figur, w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszą liczbą błędów.

Sport ten skoncentrowany jest na technice jazdy, dzięki czemu motocykliści go uprawiający zwiększają swoje umiejętności w manewrowaniu motocyklem, co bezpośrednio przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze.

W polskich zawodach startują zawodnicy w dwóch klasach : PRO oraz Amator. W kategorii PRO, jak sama nazwa wskazuje, startują bardzo doświadczeni zawodnicy, tzw. „najlepsi z najlepszych” czyli profesjonaliści. Są to ludzie obdarzeni ogromnym talentem o niezwykłych umiejętnościach ale przede wszystkim ciężko pracujący na swój sukces. Każdy zawodnik rozpoczyna swoją przygodę z gymkhaną startując w klasie Amator. O awansowaniu do kategorii PRO decydują wyniki zawodników w poszczególnych zawodach. Z kolei do zawodów w klasie Amator może przystąpić dosłownie każdy: wystarczy prawo jazdy na odpowiednią kategorię, aktualny przegląd motocykla oraz ważne ubezpieczenie. Nie ma znaczenia ani marka, ani rodzaj, ani nawet pojemność motocykla – często zdarza się, że na zawodach „pojemnościowo” jest przekrój od 50 ccm do 1200 ccm. Sprawia to, że zawody cieszą się rosnącą popularnością. Ze względu na widowiskowy charakter rywalizacji również kibice chętnie uczestniczą w tym wydarzeniu.

 

Cały  cykl objęła patronatem medialnym MotoRmania, która na łamach  swojego portalu publikuje zawsze zapowiedź zawodów a także ich relację. W swoich artykułach podkreśla przede wszystkim zaangażowanie  sponsorów oraz lokalnych instytucji, w organizację danej rundy.

Poniżej podstawowe figury jakie zawodnicy muszą  opanować aby móc uprawiać gymkhanę:

  • Ósemka
  • Slalom w linii prostej
  • Slalom przesunięty
  • Zawracanie
  • Lustro
  • Brama

Na  każdych zawodach jest całkowicie inna trasa, która ujawniana jest tuż przed przejazdem konkursowym - nie sposób jej więc „wykuć”, jedyne co można zrobić to opanować do perfekcji wspomniane elementy, z których trasa się może składać. Zawodnicy mają około pół godziny na zapoznanie się z nią- mogą ją przejść pieszo, przejechać na rolkach lub hulajnodze. Taki charakter zawodów sprawia, że są jeszcze bardziej emocjonujące.

Same zawody złożone są konkursu głównego oraz tzw. GP8. W konkursie głównym zawodnicy rywalizują na wspomnianej wcześniej trasie i w swoich kategoriach. Z kolei konkurs GP8 polegający na pięciokrotnym przejechaniu dwunastometrowej popularnej „ósemki” nie jest podzielony na klasy, chociaż jego czołówkę zawsze stanowią zawodnicy klasy PRO.

Słowo „gymkhana” (jim-kah-nu) pochodzi z języka hindi. Oznaczało ono zawody w sprawnościowej jeździe konnej na czas po trudnym, złożonym z przeszkód torze. Wyraz ten zaadaptowano do opartej na tych samych założeniach konkurencji motocyklowej. Gymkhana motocyklowa jako dyscyplina sportowa powstała w latach 70 ubiegłego wieku w Japonii i właśnie w  tym kraju jest najbardziej rozwinięta. Co więcej, to właśnie Japończyk sprowadził ją do Polski w 2011 roku. Katsushi Inoue był ówczesnym prezesem Honda Poland i w ramach promocji marki zaczął organizować, tak popularne już w jego ojczyźnie, zawody gymkhany motocyklowej. W pierwszych polskich zawodach udział wzięło 25 zawodników, z kolei na finałowej rundzie tego sezonu było ich już około 100. Od tego czasu, pod nazwą Gymkhana GP, w Polsce organizowane są zawody z tego cyklu. Jeden sezon obejmuje 5-6 rund rozgrywanych na terenie miast całej Polski.